Strefa rodzica

Zaangażowanie rodziców pozytywnie wpływa na efekty terapii logopedycznej

Co rodzic powinien wiedzieć o terapii logopedycznej?

Wymaga czasu

Pacjenci oraz rodzice często pytają jak długo będzie trwała terapia logopedyczna. Ciężko udzielić jest jednak jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ czas terapii jest kwestią indywidualną. Wiele zależy od tego z jakim rodzajem zaburzeń mowy mamy do czynienia. Nie bez znaczenia jest także poziom ich zaawansowania oraz ilość zaburzonych fonemów.

Wymaga zaangażowania

Terapia logopedyczna niewątpliwie wymaga zaangażowania i systematycznej pracy ze strony pacjenta. W przypadku dzieci, dużą rolę odgrywają rodzice, którzy organizują dziecku kilka razy w tygodniu tak zwane “sesje domowe”. Udział w terapii wymaga dużych pokładów cierpliwości oraz samozaparcia. Systematyczna praca i dobre nastawienie jest kluczem do sukcesu.

Jak ćwiczyć z dzieckiem w domu?

Korzystaj ze wskazówek logopedy

Czytaj więcej

Na koniec zajęć logopedycznych rodzic otrzymuje wskazówki jakie ćwiczenia należy kontynuować w domu. Należy ich przestrzegać, nie wyprzedając kolejnych kroków terapii logopedycznej, ponieważ w przeciwnym przypadku można pogorszyć sytuację dziecka.

Ćwicz regularnie

Czytaj więcej

Najczęstszą przyczyną braku widocznych efektów terapii logopedycznej jest brak regularności ćwiczeń domowych. Regularnie, to znaczy codziennie, przynajmniej przez 10-15 minut. By wyrobić prawidłowy nawyk mówienia niezbędna jest systematyczność.

Nie ćwicz zbyt długo

Czytaj więcej

Ćwiczenia domowe powinny być dawkowane w rozsądnych porcjach. Często dzieci nie chcą utrwalać zdobytych umiejętności z rodzicem, tłumacząc, że przećwiczą wszystko z logopedą. W takim przypadku wystarczy 10 minutowy trening przynajmniej trzy razy w tygodniu. Jest to optymalny czas do tego, aby powoli wyrabiać prawidłowy nawyk.

Ćwiczenia traktujcie jak zabawę

Czytaj więcej

Ćwiczenia logopedyczne nie powinny kojarzyć się dziecku z obowiązkiem, z siedzeniem przy biurku. Warto wykorzystać nieco przyjemniejszą formę i ćwiczyć podczas spaceru, w drodze do przedszkola, w trakcie śpiewania ulubionej piosenki. Warto wykorzystywać momenty przyjemne dziecku np. wieczorną kąpiel, zabawę klockami itp.

We dwójkę raźniej

Czytaj więcej

Pomimo tego, że dziecko wykonywało ćwiczenie wielokrotnie, warto abyś towarzyszył mu w ćwiczeniach. Obserwacja osoby dorosłej jest swego rodzaju monitoringiem, gdzie dorosły nadzoruje czy dziecko nie popełnia błedów.

Bądź wzorem do naśladowania

Czytaj więcej

Dzieci uczą się poprzez naśladowanie, dlatego rodzic powinien dostarczać odpowiedni wzorzec wymowy. Dziecku powinno w zupełności wystarczyć powtarzanie po Tobie poprawnej wypowiedzi. Komunikaty typu “nie mów salik, tylko szalik”, “ile razy mam ci powtarzać”, “tak się nie mówi” mogą doprowadzić dziecko do frustracji i sprawić, że nie będzie chciało ćwiczyć w domu.

O roli rodzica w terapii logopedycznej

Prawidłowo przebiegająca relacja pomiędzy logopedą, a rodzicem to recepta na owocną współpracę. Terapia jest procesem, na który składa się wiele czynników świadczących o powodzeniu. Bez pomocy rodzica szanse na szybkie zakończenie terapii maleją. Budzą się frustracje po stronie pacjenta, rodzica, ale także logopedy.

Zaangażowanie rodzica nie tylko zwiększa efektywność samej terapii logopedycznej, ale także daje świadectwo dziecku, jak ważna jest sama terapia i poprawna wymowa. Nie bądź pasywny, motywuj dziecko, chwal je za odnoszone sukcesy, pytaj, bądź cierpliwy, razem z dzieckiem podążaj do wyznaczonego celu. Dzięki takiemu działaniu i wspólnej pracy jesteśmy w stanie osiągnąć sukces.

 

Od czego zacząć?

w

Konsultacje on-line

Wysyłasz wiadomość z opisem problemu, pytaniami i wątpliwościami

Umówiona wizyta

Po wstępnych konsultacjach wyznaczamy dogodny termin spotkania

Pierwsze spotkanie!

Przeprowadzam diagnozę, wyznaczam cel i zaczynamy współpracę!